Extra maatregelen nodig tegen zware zorgkosten

Mensen met een beperking of chronische ziekte hebben te maken met een nauwelijks of niet op te brengen stapeling van zorgkosten en hoge eigen betalingen. In een gezamenlijke brief vragen verschillende organisaties, waaronder Ieder(in), extra maatregelen tegen deze opeenstapeling van zware financiële lasten.

Mensen met een beperking of chronische ziekte betalen niet alleen de zorgverzekering, eigen risico en eigen bijdragen voor gemeentelijke zorg en ondersteuning (Wmo) en Wet langdurige zorg (Wlz) en zorgverzekering (Zvw). Zij betalen ook voor niet-verzekerde zorg zoals hulpmiddelen, fysiotherapie, maaltijdvoorzieningen en medicijnen.

Extra woonkosten
Daar bovenop komen nog hogere leef- en woonkosten (b.v. voor vervoer en aangepast wonen). Het totaal aan kosten kan voor sommige huishoudens oplopen van wel enkele honderden tot soms duizenden euro’s extra per jaar. Dit zijn extra lasten die moeten worden opgebracht vanwege een beperking of chronische ziekte.

Maatregelen nodig
Ieder(in), samen met Per Saldo, Reuma Nederland, LOC, KBO-PCOB en de Patiëntenfederatie Nederland vragen daarom aan de Tweede Kamer en de minister (VWS) onder meer om de volgende maatregelen:

Eerder deed Ieder(in) met het Nibud onderzoek naar de stapeling van zorgkosten. Dit beeld wordt bevestigd door recent onderzoek van de Patiëntenfederatie.

Lees hier de brief aan Tweede Kamer over eigen betalingen zorg

Bron: