Werkgroepen

Toegankelijkheid:

Het doel van deze werkgroep is bevorderen dat de openbare gebouwen en de openbare ruimte in Eindhoven voor iedereen – gehandicapt of niet – goed bereikbaar, goed toegankelijk en goed bruikbaar zijn. Toegankelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor mensen met een functiebeperking om mee te doen in de Eindhovense samenleving.
Regelmatig toetsen de werkgroepleden of gebouwen met een publieksfunctie aan de toegankelijkheidscriteria voldoen.
Om gelijkwaardig in de samenleving te kunnen participeren moeten alle burgers zonder belemmeringen gebruik kunnen maken van gebouwen.

De werkgroep toetst gebouwen op BTBU; Bereikbaarheid, Toegankelijkheid, Bruikbaarheid en Uitgankelijkheid (nooduitgang/veiligheid) volgens de normen van het Handboek toegankelijkheid.

Mobiliteit en Openbare Ruimte

De werkgroep Mobiliteit houdt zich bezig met:
Openbare ruimte en Vervoer voor iedereen. Het thema toegankelijkheid benaderen wij zowel vanuit (openbaar) vervoer als vanuit de openbare ruimte. Ons uitgangspunt hierbij is dat deze zoveel mogelijk voor iedereen, dus ook voor minder validen, visueel gehandicapten en bijvoorbeeld mensen met kinderwagens of rollators goed toegankelijk moeten zijn.

Mobidic-kaart:  In april 2014 heeft Paul Barts, voormalig voorzitter van de werkgroep de 4e editie van de  Mobidic-kaart ontwikkeld. Een handig hulpmiddel om te gebruiken bij uw Gehandicaptenparkeerkaart. Hierop staat wet- en regelgeving betreffende: gehandicaptenvoertuigen, scootmobielen, auto’s en brommobielen. Een handig hulpmiddel om bij uw gehandicaptenparkeerkaart te bewaren.Sindsdien en tot op heden wordt genoemde Mobidic-kaart bij uitgifte van een Gehandicapten Parkeer Kaart (GPK) door de gemeente afgegeven!

Handboek Toegankelijkheid 2018: Richtlijnen voor een toegankelijke openbare ruimte. Vanuit de Visie Openbare Ruimte en het 10e prestatieveld WMO is de werkgroep “verbeteren toegankelijkheid openbare ruimte” opgericht. Deze werkgroep bestaat uit o.a. de gemeente Eindhoven, PGE en OVO. Het handboek is bedoelt voor iedereen die zich bezig houdt met de inrichting van de openbare ruimte. Door de nauwe samenwerking tussen de deelnemende organisaties en betrokkenen van de verschillende diensten zijn haalbare richtlijnen opgesteld.

Public Relations

De werkgroep ondersteunt de werkgroepen, bestuur en bureau van het PGE met communicatiemiddelen. Denk hierbij aan visitekaartjes, folders, flyers voor activiteiten en ondersteuning bij bijeenkomsten. De website en Facebookpagina worden doorlopend bijgewerkt met nieuwe informatie, nieuwsberichten en fotomateriaal.  Als er activiteiten van de werkgroepen zijn zorgt PR voor  actiemateriaal. Voor het up to date houden van de informatie voorziening zijn zij grotendeels afhankelijk van de input van de werkgroepen en bestuur.

Rolstoeltickets Effenaar

De Effenaar was al goed toegankelijk voor mindervaliden, maar om de live-ervaring voor mensen in een rolstoel nog beter te…

Flyer trainingen goalball

Ouderen woedend na korting hulp in huis